Νόμος   υπ.αριθμ. 5005/ 2022  (ΦΕΚ 236 Α΄ 21-12-2022) . Σύσταση ηλεκτρονικών μητρώων εντύπου και ηλεκτρονικού  Τύπου.

 

     Με τη δημοσίευση του νόμου  5005/ 2022  (ΦΕΚ 236 Α 21-12-2022)  «Ενίσχυση δημοσιότητας και διαφάνειας στον  έντυπο και ηλεκτρονικό Τύπο - Σύσταση ηλεκτρονικών μητρώων εντύπου και ηλεκτρονικού  Τύπου  - Διατάξεις αρμοδιότητας της Γενικής  Γραμματείας Επικοινωνίας και Ενημέρωσης και  λοιπές επείγουσες ρυθμίσεις»  συνιστώνται Μητρώα Έντυπου Τύπου (M.E.T.) και Ηλεκτρονικού Τύπου (Μ.Η.Τ.),  και ρυθµίζονται ζητήµατα που αφορούν τη λειτουργία τους  .

     Σύμφωνα με τα ειδικότερα περιλαμβανόμενα στην Έκθεση της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής των Ελλήνων [ Για να δείτε το κείμενο της Έκθεσης της Επιστημονικής Υπηρεσίας της Βουλής των Ελλήνων     όπως δημοσιεύθηκε στο www. hellenicparliament. gr  πατήστε εδώ και την αιτιολογική έκθεση πατήστε εδώ ]:

« ….Το υπό συζήτηση και ψήφιση νοµοσχέδιο, όπως διαµορφώθηκε κατά την επεξεργασία του από τη Διαρκή Επιτροπή Δηµόσιας Διοίκησης, Δηµόσιας Τάξης και Δικαιοσύνης, διαρθρώνεται σε τέσσερα (4) Μέρη (Α΄- Δ΄) και αποτελείται από σαράντα (40) άρθρα.

Με τις διατάξεις του συνιστώνται Μητρώα Έντυπου Τύπου (M.E.T.) και Ηλεκτρονικού Τύπου (Μ.Η.Τ.), και ρυθµίζονται ζητήµατα που αφορούν τη λειτουργία τους. Η ένταξη των επιχειρήσεων των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας στα ανωτέρω Μητρώα συνδέεται µε τη δυνατότητα καταχώρισης σε αυτά διαφήµισης από τον δηµόσιο τοµέα και τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, και της συµµετοχής τους σε κρατικά προγράµµατα ενίσχυσης. Επίσης, ρυθµίζονται λοιπά ζητήµατα αρµοδιότητας της Γενικής Γραµµατείας Επικοινωνίας και Ενηµέρωσης, εφεξής Γ.Γ.Ε.Ε.

Συγκεκριµένα, στο Μέρος Α΄ (άρθρα 1-2), καθορίζονται ο σκοπός και το αντικείµενο του νοµοσχεδίου. Σύµφωνα µε το άρθρο 1, σκοπός του νοµοσχεδίου είναι η ενίσχυση της διαφάνειας και της δηµοσιότητας στον χώρο του έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου µέσω της δηµιουργίας σύγχρονων και λειτουργικών Μητρώων, και της θέσπισης προϋποθέσεων για την καταχώριση  διαφήµισης στις οριζόµενες επιχειρήσεις Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας από τον δηµόσιο τοµέα και τους φορείς της Γενικής Κυβέρνησης, και τη συµµετοχή των εν λόγω επιχειρήσεων σε κρατικά προγράµµατα ενίσχυσης (βλ.και Αιτιολογική Έκθεση σελ. 37).

Με τις διατάξεις του Μέρους Β΄ (άρθρα 3-29), το οποίο διαρθρώνεται σεεπτά (7) Κεφάλαια (Α΄- Ζ΄), προβλέπεται η σύσταση Μητρώων Έντυπου(M.E.T.) και Ηλεκτρονικού Τύπου (Μ.Η.Τ.), και ρυθµίζονται ζητήµατα που αφορούν τη λειτουργία τους. Επίσης, θεσπίζεται απαγόρευση διαφήµισης φορέων του Δηµοσίου και της Γενικής Κυβέρνησης σε µη πιστοποιηµένα έντυπα ή ιστοσελίδες ενηµερωτικού περιεχοµένου.

Συγκεκριµένα, µε τις διατάξεις του Κεφαλαίου Α΄ (άρθρο 3) ορίζεται το πεδίο εφαρµογής του Μέρους Β΄. Μεταξύ άλλων, ορίζεται η έννοια του όρου «ηλεκτρονικός τύπος» στον οποίο περιλαµβάνονται οι ιστοσελίδες, οι ιστότοποι και τα ιστολόγια ενηµερωτικού περιεχοµένου, τα οποία αναρτούν και δηµοσιεύουν, µέσω του Διαδικτύου, ειδήσεις, πληροφορίες, άρθρα, συνεντεύξεις ή οπτικοακουστικό υλικό µε πολιτικό, κοινωνικό, οικονοµικό, αθλητικό, πολιτιστικό και άλλο περιεχόµενο, µε ή χωρίς αντάλλαγµα, καθώςκαι άλλες εκδόσεις µε το ίδιο περιεχόµενο που κυκλοφορούν και διακινούνται αποκλειστικά σε ηλεκτρονική µορφή, µε ή χωρίς αντάλλαγµα.

Στο Κεφάλαιο Β΄ (άρθρα 4-9) ρυθµίζονται ζητήµατα που αφορούν τη σύσταση και τη λειτουργία του Μητρώου Έντυπου Τύπου. Στο άρθρο 4 προβλέπεται σύσταση ηλεκτρονικού Μητρώου Έντυπου Τύπου (Μ.Ε.Τ) στη Γ.Γ.Ε.Ε. και καθορίζονται οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν σωρευτικά οι επιχειρήσεις έντυπου τύπου για την εγγραφή, επανεγγραφή και ανανέωση εγγραφής τους στο Μητρώο, κατόπιν αιτήσεώς τους, όπως η υποχρεωτική απασχόληση ελάχιστου αριθµού δηµοσιογράφων και λοιπού προσωπικού διάφορων ειδικοτήτων και κατηγοριών µε σύµβαση εξαρτηµένης εργασίας. Επίσης, προβλέπεται ένταξη του υφιστάµενου ηλεκτρονικού Μητρώου Περιφερειακού και Τοπικού Τύπου του άρθρου 2 του ν. 3548/2007«ως Υποµητρώου» στο Μ.Ε.Τ. Περαιτέρω, ρυθµίζονται ζητήµατα σχετικά µε την πιστοποίηση εγγραφής και καταχώρισης επιχείρησης στο Μητρώο µε απόφαση της Διεύθυνσης Εποπτείας Μέσων Ενηµέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε. (άρθρο 5), τη διαλειτουργικότητα του Μητρώου µε πληροφοριακά συστήµαταάλλων φορέων του δηµόσιου τοµέα (άρθρο 6), την υποχρέωση γνωστοποίησης στο Τµήµα Μητρώων και Διαφάνειας της Γ.Γ.Ε.Ε. των µεταβολών τωνστοιχείων των εγγεγραµµένων επιχειρήσεων (άρθρο 7), τη διαδικασία εγγραφής και ανανέωσης της εγγραφής τους σε αυτό (άρθρο 8), και τη δυνατότητα άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής ενώπιον της Γ.Γ.Ε.Ε. κατά αποφάσεων απόρριψης αιτήσεων εγγραφής, επανεγγραφής, ανανέωσης εγγραφής ή διαγραφής των επιχειρήσεων από το Μητρώο (άρθρο 9).

Στο Κεφάλαιο Γ΄ (άρθρα 10-16) ρυθµίζονται ζητήµατα που αφορούν τη σύσταση και τη λειτουργία του Μητρώου Ηλεκτρονικού Τύπου. Στο άρθρο10 προβλέπεται η σύσταση ηλεκτρονικού Μητρώου Ηλεκτρονικού Τύπου(Μ.Η.Τ) στη Γ.Γ.Ε.Ε. και καθορίζονται οι προϋποθέσεις που πρέπει να πληρούν σωρευτικά οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικού τύπου για την εγγραφή, επανεγγραφή και ανανέωση εγγραφής τους στο Μητρώο, κατόπιν αιτήσεώςτους, όπως η υποχρεωτική απασχόληση ελάχιστου αριθµού δηµοσιογράφωνκαι λοιπού προσωπικού διαφόρων ειδικοτήτων και κατηγοριών µε σύµβαση εξαρτηµένης εργασίας. Αρµόδια υπηρεσία για την τήρησή του Μ.Η.Τ. ορίζεται η Διεύθυνση Εποπτείας Μέσων Ενηµέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε. Περαιτέρω,ρυθµίζονται ζητήµατα σχετικά µε την πιστοποίηση εγγραφής και καταχώρισης επιχείρησης στο Μ.Η.Τ. µε απόφαση της Διεύθυνσης Εποπτείας Μέσων Ενηµέρωσης της Γ.Γ.Ε.Ε. (άρθρο 11), τη διαλειτουργικότητα του Μητρώουµε πληροφοριακά συστήµατα άλλων φορέων του δηµόσιου τοµέα (άρθρο12), την υποχρέωση γνωστοποίησης στο Τµήµα Μητρώων και Διαφάνειας της Γ.Γ.Ε.Ε. των µεταβολών των στοιχείων των εγγεγραµµένων επιχειρήσεων (άρθρο 13), τη διαδικασία εγγραφής και ανανέωσης της εγγραφής τους στο Μητρώο (άρθρο 14), και τη δυνατότητα άσκησης ενδικοφανούς προσφυγής ενώπιον της Γ.Γ.Ε.Ε. κατά αποφάσεων απόρριψης αιτήσεων εγγραφής, επανεγγραφής, ανανέωσης εγγραφής ή διαγραφής των επιχειρήσεων από το Μητρώο (άρθρο 15).

Επίσης, όσον αφορά επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται και στον έντυπο και τον ηλεκτρονικό τύπο, προβλέπεται δυνατότητα εγγραφής τους και στα δύο (2) Μητρώα (άρθρο 16).

Στο Κεφάλαιο Δ΄ (άρθρα 17-21) ρυθµίζονται ζητήµατα που αφορούν τη διενέργεια ελέγχων από τη Γ.Γ.Ε.Ε., προκειµένου να διαπιστωθεί αν επιχειρήσεις εγγεγραµµένες στα ως άνω Μητρώα έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου πληρούν τις προϋποθέσεις εγγραφής στο αντίστοιχο Μητρώο.

Οι έλεγχοι µπορεί να είναι τυχαίοι αυτοµατοποιηµένοι δειγµατοληπτικοί διοικητικοί έλεγχοι (άρθρο 17), επιτόπιοι (άρθρα 18-19) ή διασταυρωτικοί, οι οποίοι, ανάλογα µε το αν η επιχείρηση είναι έντυπου ή ηλεκτρονικού τύπου, µπορεί να είναι είτε επιτόπιοι είτε διοικητικοί µέσω διαδικτύου (άρθρο 20).

Στις προτεινόµενες διατάξεις ρυθµίζεται η διαδικασία διενέργειας των ελέγχων, ο τρόπος ορισµού και τα καθήκοντα των ελεγκτών, οι επιβαλλόµενες κυρώσεις σε περίπτωση µη συνδροµής των προϋποθέσεων εγγραφής στο αντίστοιχο Μητρώο, και, τέλος, η ακολουθούµενη διαδικασία σε περιπτώσεις αδυναµίας ολοκλήρωσης των ελέγχων (άρθρο 21).

Με τις διατάξεις του Κεφαλαίου Ε΄ (άρθρα 22-25) θεσπίζεται απαγόρευση καταχώρισης διαφηµίσεων και κάθε άλλης καταχώρισης ή προβολής φορέων του Δηµοσίου και της Γενικής Κυβέρνησης (άρθρο 22), και συµµετοχής σε κρατικά προγράµµατα ενίσχυσης έντυπου και ηλεκτρονικού τύπου (άρθρο 23) σε µη πιστοποιηµένα έντυπα ή ιστοσελίδες ενηµερωτικού περιεχοµένου.

Περαιτέρω, ορίζονται τα στοιχεία των εγγεγραµµένων στα Μητρώα επιχειρήσεων στα οποία παρέχεται πρόσβαση µέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δηµόσιας Διοίκησης (gov.gr – Ε.Ψ.Π.) (άρθρο 24), συνιστάται Ειδική Επιτροπή για την κρίση περί της τήρησης ή µη των αρχών της δηµοσιογραφικής ηθικής και δεοντολογίας κατά την εφαρµογή των διατάξεων του Μέρους Β΄, και ρυθµίζονται ζητήµατα που αφορούν τη συγκρότηση, τη λειτουργία και τις αρµοδιότητές της.

Η Επιτροπή διατυπώνει εγγράφως απλή γνώµη και διαβιβάζει τον σχετικό φάκελο στη Διεύθυνση Εποπτείας Μέσων Ενηµέρωσης, η οποία εκδίδει απόφαση περί διαγραφής ή µη επιχείρησης από τα αντίστοιχα Μητρώα (άρθρο 25).

Με τις διατάξεις του Κεφαλαίου ΣΤ΄ (άρθρο 26), διά του οποίου αντικαθίσταται το άρθρο 2 του ν. 3548/2007, προβλέπεται η υπαγωγή του υφιστάµενου «Μητρώου περιφερειακού και τοπικού τύπου», ως «Υποµητρώου», στο ηλεκτρονικό Μητρώο Έντυπου Τύπου (Μ.Ε.Τ.) που τηρείται στη Γ.Γ.Ε.Ε., καθορίζονται εν νέου οι προϋποθέσεις που έθετε ο ν. 3548/2007 σχετικά µε τη δυνατότητα ένταξης στο Υποµητρώο περιφερειακού και τοπικού τύπου, και ρυθµίζονται σχετικά ζητήµατα.

Επίσης, ρυθµίζονται εκ νέου ζητήµατα σχετικά µε την καταβολή των δαπανών δηµοσίευσης διακηρύξεων στις εφηµερίδες της περιφέρειας.

Τέλος, στο Κεφάλαιο Ζ΄ (άρθρα 27-29) περιλαµβάνονται εξουσιοδοτικές διατάξεις, για την εφαρµογή των ρυθµίσεων του παρόντος Μέρους, καθώς και µεταβατικές και καταργούµενες διατάξεις.

Στο Μέρος Γ΄ (άρθρα 30-39) περιλαµβάνονται ρυθµίσεις αρµοδιότητας της Γ.Γ.Ε.Ε. Μεταξύ άλλων, αναπροσαρµόζεται το ειδικό τέλος επί των τιµολογίων διαφηµιστικής δαπάνης υπέρ της «Αστικής Εταιρείας Δεοντολογίας της Επικοινωνίας» και ρυθµίζονται σχετικά ζητήµατα (άρθρο 30). Παρατείνεται µέχρι την 30.6.2023 η καταληκτική προθεσµία για τη διαδικασία αδειοδότησης των παρόχων περιεχοµένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκποµπής ελεύθερης λήψης εθνικής εµβέλειας µη ενηµερωτικού περιεχοµένου και περιφερειακής εµβέλειας, καθώς και η υποχρέωση µετάδοσης του προγράµµατος των παρόχων περιεχοµένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκποµπής ελεύθερης λήψης εθνικής εµβέλειας όλων των κατηγοριών ταυτόχρονα σε υψηλή ευκρίνεια (high definition) και σε τυπική ευκρίνεια (standard definition) (άρθρο 31)

  Αναπροσαρµόζεται στο είκοσι πέντετοις εκατό (25%) του ετήσιου µέσου όρου προσωπικού το ποσοστό του προσµετρώµενου προσωπικού των συνδεδεµένων επιχειρήσεων και των ανεξξάρτητων εταιρειών παραγωγής των αδειούχων παρόχων περιεχοµένου επίγειας ψηφιακής τηλεοπτικής ευρυεκποµπής ελεύθερης λήψης εθνικής εµβέλειας ενηµερωτικού προγράµµατος γενικού περιεχοµένου, εξαιρουµένωντων δηµοσιογράφων που απασχολούνται µε σύµβαση πλήρους απασχόλησης στους παρόχους κατά τα οριζόµενα στην προτεινόµενη διάταξη (άρθρο32).

  Προστίθεται η υποχρέωση τήρησης των άρθρων 101 και 102 της Συνθήκης για τη Λειτουργία της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Σ.Λ.Ε.Ε.) για την προστασία του ανταγωνισµού, ως προς την εµπορική πρακτική των ραδιοφωνικών καιτηλεοπτικών σταθµών, των διαφηµιστών και των διαφηµιζοµένων, στις µεταξύ τους σχέσεις (άρθρο 33), προβλέπεται δυνατότητα εισφοράς υπό τη µορφή διαφηµιστικού χώρου και χρόνου στο µετοχικό κεφάλαιο των επιχειρήσεων κάθε µορφής, σύµφωνα µε τα ειδικότερα οριζόµενα στην προτεινόµενη διάταξη (άρθρο 34), και παρέχεται νοµοθετική εξουσιοδότηση για τη ρύθµιση, µε απόφαση των αρµόδιων υπουργών, ζητηµάτων σχετικών µε τον καθορισµό του τρόπου υπολογισµού και καταλογισµού του οικονοµικού ανταλλάγµατος που προβλέπεται στις περ. α΄ και β΄ της παρ. 7 του άρθρου 9 του ν. 2644/1998, τη διαδικασία συµψηφισµού καταβληθέντος για την απόκτηση ή ανανέωση άδειας οικονοµικού ανταλλάγµατος, και την επιστροφή εγγυητικών επιστολών όσον αφορά ήδη λειτουργούσες επιχειρήσεις παροχής συνδροµητικών ραδιοφωνικών και τηλεοπτικών υπηρεσιών (άρθρο 35).

Περαιτέρω, τροποποιούνται και συµπληρώνονται διατάξεις του π.δ. 261/1997σχετικά µε τους όρους και τη διαδικασία ανάθεσης διαφηµιστικών υπηρεσιών από φορείς του Δηµοσίου και του ευρύτερου δηµόσιου τοµέα στα έντυπα και τα ηλεκτρονικά µέσα ενηµέρωσης.

Μεταξύ άλλων, ορίζεται ότι στους αναδόχους µετάδοσης ή καταχώρισης διαφηµιστικών και λοιπών µηνυµάτων του Δηµοσίου περιλαµβάνονται και τα φυσικά και νοµικά πρόσωπαπου διατηρούν επιχειρήσεις ηλεκτρονικού τύπου, και ρυθµίζονται εκ νέου ζητήµατα σχετικά µε το πρόγραµµα προβολής των δραστηριοτήτων και των υπηρεσιών ή αγαθών που παρέχουν στο κοινό οι φορείς του Δηµοσίου και του ευρύτερου δηµοσίου τοµέα (άρθρο 36).

Ακόµη, παρατείνεται έως την 31.3.2023 η δυνατότητα ταύτισης των ιδιοτήτων του διευθυντή και του διευθυντή σύνταξης (περ. α΄ της παρ. 3Α του ν. 1788/1981) όσον αφορά τα έντυπα που είναι εγγεγραµµένα στο Ηλεκτρονικό Μητρώο Περιφερειακού καιΤοπικού Τύπου της Γ.Γ.Ε.Ε. έως την 28.2.2022 (άρθρο 37). Τέλος, καταργείται η υποχρέωση των εταιρειών οι οποίες αναλαµβάνουν να παρέχουν προς τους φορείς του Δηµοσίου και του ευρύτερου δηµόσιου τοµέα υπηρεσίες σχετικά µε την καταχώριση σε έντυπα ή τη µετάδοση από ηλεκτρονικά µέσα ενηµέρωσης διαφηµιστικών ή άλλων µηνυµάτων των ανωτέρω φορέων, να υποβάλλουν στη Γ.Γ.Ε.Ε. αναλυτική κατάσταση σχετικά µε το αντικείµενο,την ποσότητα και την αξία για κάθε συγκεκριµένο έντυπο ή ηλεκτρονικό µέσο ενηµέρωσης στο οποίο πραγµατοποιήθηκαν οι αντίστοιχες καταχωρίσεις ή µεταδόσεις (άρθρα 38-39).

Στο Μέρος Δ΄ (άρθρο 40) ορίζεται η έναρξη ισχύος του νόµου…»

 

Για να δείτε το κείμενο του νόμου  5005/ 2022  (ΦΕΚ 286 Α’ 21-12-2022)  ) , όπως δημοσιεύθηκε στον διαδικτυακό χώρο της Εφημερίδας της Κυβέρνησης www.et.gr   πατήστε εδώ